הגוף שלך עבר את שני השלבים הקשים ביותר - הריון ולידה - ועכשיו קוקטייל של הורמונים המתרוצצים בגוף וחוסר עצום בשעות שינה נותנים את אותותיהם. לא פלא שאת מרגישה מותשת.

איך מרגישה התשישות שאחרי הלידה

חלק מהנשים שחוו את התשישות האינטנסיבית שאחרי הלידה מתארות אותה כריצת מרתון ארוך, והקיצוניות יותר מתארות תחושה זו - "כאילו עבר עליהן אוטובוס". מדובר בעייפות מסוג שלא חווית בעבר: השרירים מרגישים כבדים ודואבים, ההכרה מטושטשת וכל פעולה מרגישה כהרמת משקולת עצומה.

אם זו התחושה שלך כרגע, תוכלי להתנחם בעובדה כי מדובר בתופעה נורמלית לחלוטין ובקרוב תצליחי להסתגל לתפקיד החדש של אם. קחי בחשבון ששינוי זה יתרחש בהדרגה. חשוב לזכור שבשלב זה עליך לטפל גם בעצמך, ולבצע את המשימות שלך קצת יותר בנינוחות.

10 טיפים להתמודדות עם התשישות

 אספנו עבורך כמה טיפים שיעזרו לך לצלוח את הזמן המפרך הזה..

  • הניחי לבן הזוג לקחת את המושכות ליום, ולעזור: זוכרת? זה גם התינוק שלו. תני לו לפעמים להאכיל את התינוק (אם את מניקה תוכלי ערב אחד לשאוב חלב לבקבוק מראש), ותני לו להחליף את החיתולים באותו הערב. השאירי לו מטלות נוספות כמו קניות, הכנת ארוחת הערב ומטלות נוספות. לא הכל צריך ליפול עליך.
  • הרשי לעצמך להיות אנוכית לפעמים: בתקופה שאחרי הלידה, כולם רוצים לבקר ולראות את התינוק, ואת עסוקה בסידור הבית, וניקיון אין סופי אחרי סבב מתיש ובלתי פוסק של מבקרים. נסי בשבועות הראשונים להגביל מעט את כמות הביקורים של חברים ובני משפחה.
  • תיהני משנת צהריים טובה: אין שום דבר רע בלקפוץ חזרה למיטה בצהריים אם היית ערה חצי מהלילה, תוכלי ליהנות משנת צהריים, או לנוח קצת לפני שאת מאכילה את התינוק בערב.
  • הירגעי: נסי למצוא לפחות 30 דקות ביום שבהן תעשי משהו רק בשביל עצמך – זו יכולה להיות אמבטיה מרגיעה, זמן שבו את שמה לק על הציפורניים, צופה בטלוויזיה או קוראת עיתון.
  • מצאי זמן קצר לפעילות גופנית: לא חייבים להיות שעות במכון הכושר. גם פעילות גופנית במרווחים קצרים כמו הליכה מהירה בשכונה עם העגלה – יכולה לעשות פלאים לגוף ולנשמה שלך. פעילות גופנית גורמת לגוף לשחרר אנדורפינים המשפרים את מצב הרוח. נסי זאת פעם אחת ותרגישי את האפקט המיוחד שיש לפעילות הגופנית.
  • אכלי טוב: נסי שלא לדלג על ארוחות, והקפידי לשתות מספיק – הגוף שלך זקוק לנוזלים ולדלק למטלות התובעניות שמהוות חלק בלתי נפרד מהאימהות. חשוב מאד לשמור על תזונה מאוזנת המכילה שפע של פירות וירקות טריים, במיוחד אם את מיניקה. מומלץ לאכול גם פחמימות מורכבות, כמו לחם מלא ופסטה מחיטה מלאה שמשחררת אנרגיה בהדרגה. נסי להימנע מחטיפים מתוקים שאינם מעניקים אנרגיה אלא רק יוצרים עליה זמנית ברמת הסוכר.
  • נסי להימנע מאלכוהול: נכון, היית שמחה להירגע עם כוס יין בערב – אך אלכוהול עשוי להשפיע לרעה על איכות השינה שלך, ולגרום לך להרגיש אפילו מותשת יותר ביום שאחרי.
  • תרגיעי עם הקפה! אם את שותה יותר משש כוסות של קפה או תה המכיל קפאין ביום הדבר עשוי להשפיע על איכות השינה שלך. נסי לבחור משקאות ללא קפאין.
  • זה הזמן לגייס את המשפחה: היעזרי בחברים ובני משפחה במטלות פשוטות כמו בישול, גיהוץ, שמירה על התינוק ואפילו בקשי מחברה לעזור לך לפעמים לנקות את הבית.
  • אל תעמיסי על עצמך מטלות רבות מדי: נסי לקצר קצת את רשימת המטלות שתכננת לבצע היום – את עשויה להרגיש רגשות אשמה אם לא הצלחת לבצע את כולן. לפעמים יהיו ימים שרק להתלבש ולהכין סנדוויץ' יתישו אותך. אם את לא יכולה לצאת לסופר נסי לעשות הזמנה און ליין – פנקי את עצמך.

כאשר מדובר ביותר מתשישות

לעיתים התשישות הזו לא חולפת במשך חודשים והופכת להיות חולשה של ממש. במקרה כזה הדבר עשוי להעיד על בעיה רפואית, ולכן מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל.

סיבות אופייניות לתשישות זו יכולות להיות:

  • אנמיה הנגרמת מחוסר ברזל: אם את סובלת ממחסור בברזל, הגוף לא יוכל לייצר מספיק המוגלובין, אותם תאים אדומים הנושאים את החמצן לאורך הגוף. תחושי עייפה והשרירים עשויים להרגיש כבדים ודואבים. בקשי מהרופא שלך לערוך בדיקות דם ולבחון את רמת הברזל. במידה וקיים מחסור בברזל בגוף, הרופא ימליץ לך להוסיף כדורי ברזל, ולאכול מזון עתיר ברזל בתקופה הקרובה.
  • תת פעילות בלוטת התריס: עייפות עשויה להיות גם כתוצאה מתת פעילות של בלוטת התריס. בלוטה זו מייצרת הורמון בשם תירוקסין, המעודד את ספיגת החמצן בגוף וכן את חילוף החומרים של תאי הגוף והרקמות השונות. תת פעילות של בלוטת התריס משמעה כי הגוף מייצר פחות תירוקסין – דבר העשוי לגרום לתחושת העייפות שנמשכת חודשים מספר לאחר הלידה.
  • דיכאון או חרדה: תחושת התשישות עשויה להיות גם סימפטום של דיכאון או חרדה, וחשוב לשתף את הרופא שלך בתחושות אלה. הרופא עשוי להמליץ על יעוץ פסיכולוגי או טיפול תרפויטי אחר על מנת לעזור לך להתמודד עם הדיכאון.

עדות אישית של אם לתינוק

הרגשתי פשוט מחוסלת בחודשיים הראשונים שלאחר הלידה. הגוף כולו כאב, הייתי ממש חסרת סבלנות כלפי בן הזוג שלי והייתי פשוט רעבה לכמה שעות שינה. הזמן הזה, נטול השינה, השפיע עלי בצורה נוראית. חלמתי להזמין חדר בבית מלון, ורק לישון במשך שמונה שעות בחדר חשוך. הצלחתי להתמודד עם זה כשלבסוף הסכמתי לקבל קצת עזרה מהמשפחה והחברים, והתחלתי ליהנות מתנומה קלה פה ושם. אני גם יוצאת לרוץ בכל שבת בבוקר, כשבן הזוג שלי בבית.