התשישות שלאחר הלידה היא אחד האתגרים הקשים ביותר עבור אמהות, במיוחד לאחר לידה ראשונה. למרות שמדובר בתופעה נורמלית ומוכרת, היא עדיין יכולה להפתיע בעוצמתה. השילוב של העייפות הפיזית, ברמות שלא הכרת קודם לכן, עם הג'וב החדש שלך – אמא במשרה מלאה – יכול לסחוט אותך נפשית. את עשויה לחוש פגיעה יותר, עצבנית, חסרת אונים ולפעמים פשוט לפרוץ בבכי סוער.

כמו שאחת האמהות הטריות אמרה:

"האבסורד הזה נראה ממש כמו בדיחה אכזרית של הטבע, עד שסופסוף חוללת את נס הבריאה, הגוף שלך קורס לחלוטין. לא היה יותר פשוט אם הגוף היה מייצר קצת יותר אדרנלין שהיה עוזר לך לעבור את ששת החודשים הראשונים?

סמדר (אם לתינוק בן שמונה שבועות)

לפעמים אנשים שוכחים עד כמה סוחטת פיזית, נפשית ורגשית יכולה להיות משימת הלידה עצמה, וזמן מה לאחריה. בימים הראשונים תעלת הלידה עדיין כואבת, ויש נשים שאף ממשיכות לדמם. אם במהלך הלידה נחתכת באופן טבעי או כחלק מהפרוצדורה הרפואית שנועדה להרחיב את השער ממנו מגיח הפלא החדש לעולם, תחושי תחושת גירוד או אפילו כאב עד שהתפרים יתאחו. אם עברת ניתוח קיסרי, כמו בכל ניתוח פולשני אחר, מעבר לכאב שתחושי, תהיי גם מוגבלת בתנועה לזמן מה. החזה מתמלא חלב, ולוקח זמן מה עד שאת נכנסת בקלות לשגרת ההאכלה, אם באמצעות הנקה או באמצעות הבקבוק.

קיים גם גורם לחץ נוסף: את מנסה להיות "אמא מושלמת". פשוט הרגעי, וסמכי על עצמך שאת אמא נפלאה שיודעת, ותמיד תדע, מה הדבר הנכון ביותר לבייבי שלך. עד שאת מוצאת זמן למנוחה קצרה, אפילו גונבת מספר דקות של שנת צהריים ערבה, את יודעת שהיא לא תמשך זמן רב. וכל זה קורה בדיוק מתי שאת לומדת להכיר את החבר החדש שהצטרף למשפחה, ומנסה להעניק לו את כל מה שהוא צריך.

כל אחד מההיבטים של האמהות סוחט אנרגיה עצומה, ואנו מציינים אותם על מנת שתביני שלתשישות הבלתי נסבלת שאת מרגישה יש סיבות מוחשיות. מעבר לכך, אנו מעוניינים לתאר אחת ולתמיד, איך באמת ייראו השבועות הראשונים בהם הפכת מאישה להורה.

חשוב שתדעי מראש שיהיו זמנים שבהם העייפות תתגבר. רוב האמהות חשות כך בשלב זה או אחר לאחר הלידה. אל תתחילי לדפוק את הראש בקיר. התשישות הזו היא לא סימן שאת לא אישה חזקה, או שאת לא יכולה להיות אם נפלאה. את עושה כמיטב יכולתך בתקופה המתישה הזו שעוברת כל אם טרייה.

אני חושבת שהחודש הראשון הוא הנורא ביותר. זה מתחיל להיות פשוט יותר במהלך החודשיים הבאים. בשבילי, רק החודש הרביעי התחיל להיות קל יותר.

אנה, אם לתינוק בן 6 שבועות

קשה מאד להיות בתורנות ארוכה שנמשכת לאורך כל היום, במשך עשרים וארבע שעות, שבעה ימים בשבוע. יש כאלה שלא יבינו ויטריפו אותך עם הצעות כמו "לנוח כשהתינוק ישן". עדיין, מנוחה היא דבר כל כך חשוב, אז איך אפשר לצלוח את התקופה הזו?

  • קבלי את העייפות העצומה שלך, ואפילו שתפי אותה עם אחרים אל תתני לאף אחד או אפילו לעצמך להתעלם מהתחושה האמיתית של חוסר האונים שמחסור בשינה יכול לגרום. עצם העובדה שאת מתה על הבייבי שלך לא אומר שאת צריכה להסתובב עם חיוך על הפנים כל היום.
  •  בקשי עזרה מהסביבה נזכיר זאת שוב, כדי להיות אמא טובה את לא חייבת להיות מושלמת. הסביבה יכולה להציע לך עזרה עצומה, אבל לא כולם יודעים באופן אינסטינקטיבי מה לעשות. נסי להגיד להם כיצד בדיוק יוכלו לעזור, ולהיות מאד ספציפית בבקשה. זה הזמן להתחיל לבקש דברים כמו "אתה יכול לעזור לי לתלות כביסה?"
  • שפרי את התזונה, והוסיפי קצת מולטי ויטמינים שיעלו את האנרגטיות שלך בשבועות הראשונים אל תתביישי לבקש מחברים שיבשלו קצת בשבילך, רצוי סירים שלמים, שתוכלי להפריד למנות קטנות ולהקפיא.
  •  נסי לנוח בזמן שהתינוק ישן הטריק הישן הזה תמיד עובד. נסי לנצל כל רגע שהתינוק ישן כדי לנוח קצת. גם רגעים קלים של הפוגה יוכלו לעשות פלאים לאנרגיה שלך. אל תראי את זה כהתפנקות או כאדישות לתינוק. את צריכה את המנוחה הזו על מנת להתאושש מבחינה פיזית, ולהתחיל להתמודד עם האתגרים החדשים שמגיעים עם האימהות בזמן שנותר.

רק נסייג לפני סיום, לעתים מה שנראה כתשישות שלאחר הלידה עשוי להיות סימפטום לתסמונת אחרת. אם את רואה שהעייפות הזו לא עוברת במשך תקופה, ואין שיפור ברמת האנרגיה שלך, יתכן ומדובר בדיכאון שלאחר הלידה. לחילופין, יכול להיות שמדובר בחוסר איזון הורמונלי העשוי לגרום לתת פעילות של בלוטת התריס, או מחסור במינרל חשוב כמו ברזל. את מכירה את עצמך הכי טוב, ותדעי לזהות לאורך זמן אם משהו לא כשורה, אל תחששי לדבר על כך עם הרופא שלך.

Naana Orleans- Amissah
http://www.huffingtonpost.co.uk/naana-orleansamissah/

מאמרים קשורים