כאשר זוג רואה לראשונה את התינוק, במרבית המקרים יחוש מלא אהבה, גם לתינוק וגם אחד לשני, בזכות העובדה כי הביא לעולם יצור כה יפה. לאחר כמה ימים או שבועות, התחושות עשויות להשתנות לחלוטין. התינוק מהווה עדיין מקור לפליאה ושמחה, אך אתם עשויים למצוא את עצמכם מטיחים עלבונות זה בזה, או מתעצבנים בקלות.

לא היה לי מושג שהקשר בינינו עומד להשתנות בצורה כה משמעותית. אנחנו כמו שותפים לטיפול שחיים זה לצד זה. אנו מדברים על מה הקטן צריך, ומנסים לארגן את השינה, ההאכלה וההחלפה בצורה הוגנת ולא לריב

חלק מהבעיה היא שהתינוק, מעבר להיותו הסיבה למריבות, מתעלם לחלוטין מכל דבר מלבד מזון, חום ונוחות ולכן לא ממש ניתן להאשימו. שניכם מותשים, וחולקים את אותה דאגה לרווחתו של התינוק. בקיצור, תעבירו את מרבית הזמן בטיפול בתינוק ולא בעצמכם. בל נשכח כי האם עברה גם את הקושי הפיזי והרגשי של ההיריון והלידה, ומדובר במטען רגשי שעשוי "לצאת" במידה מסוימת על בן הזוג – שעשוי לחוש חסר אונים ונדחק לשוליים.

אז מה כדאי לעשות? בואו ננסה להתמקד ולטפל בבעיה העיקרית. התשישות שנובעת ממספר לילות ללא שינה יכול להשפיע על כל אדם. יש החושבים כי הנישואים עומדים על שרטון אם הבעל ישן בחדר נפרד לעתים קרובות, כאילו התינוק "הדיח" אותו מחייה של האם. אני חושבת ששני הורים מותשים עשויים לגרום בטווח הרחוק להרבה יותר בעיות משפחתיות. אז הטיפ הראשון שאתן – ודאו כי שניכם ממקסמים את פוטנציאל שעות השינה שלכם, אולי אפילו באמצעות התפצלות לשני חדרים שונים, וחלוקה למשמרות עם התינוק. לא מדובר בשינוי תמידי, אלא כאמצעי לעבור בקלות רבה יותר את התקופה שלאחר הלידה.

בנוסף, נסו להזדהות עם רגשות וחרדות בן הזוג, ולזכור כי, בסופו של דבר, שניכם מעוניינים בטובת התינוק. עבור האב, לעתים, הדבר עשוי להראות כמו ביקורתיות או "נדנוד" אך יעזור אם יוכל להיזכר כי היא רק מנסה להתמודד עם השינוי בסטטוס החדש שמשנה את העולם כפי שהכירה קודם לכן.. לאם, נראה כאילו האב מנסה לחזור מוקדם ככל האפשר לעבודה, מבלי להבין עד כמה קשה העבודה בבית עם התינוק. נסי לזכור, כי יתכן והוא חש כעת ביתר שאת את הצורך לפרנס את המשפחה, ומעוניין לעשות ככל יכולתו לטובתכם.

מתוך שינוי התפישה הזה, נסו להעריך יותר את ה"מתנות" שכל אחד מעניק למשפחה, ולהוקיר תודה. קשה להוקיר עבודה קשה של אדם אחר, כאשר אתה מרגיש את העולם כולו מונח על כתפיך, אך אם אתה ממוקד ומחפש את החיובי באדם השני, התכונות החיוביות ישתפרו וישמשו תזכורת חיובי לקשר הרגשי המיוחד בין שניכם. לעתים טוב לשחרר קיטור. לא מומלץ לשמור דברים בבטן, כך שכנות הדדית בנוגע לציפיות שיש לכם אחד מהשני, וכן לדבר על דברים שמכעיסים. נסו לפתוח את הנושא עם "אני מרגיש" ולא עם המילים – "אתה גורם לי להרגיש ש..." – כשאתם לוקחים את האחריות על הרגשות שלכם תוכלו לפתח שיח פורה יותר.

אם החלפתם ביניכם מילים פוגעניות במהלך ויכוח, קחו קצת הפסקה אחד מהשני על מנת שתוכלו להירגע, להרהר על כך, ולהבין מדוע כל אחד מכם הגיב בצורה קיצונית. זכרו את הדבר החשוב שציינו בתחילה, על כך שכל אחד מכם רוצה את הטוב ביותר למשפחה שלכם, ונסו לסלוח על מה שנאמר בלהט היצרים.

לסיכום, אל תשכחו להפגין את ההערכה אחד לשני גם בצורה פיזית. למרות שפעילות אקטיבית בחדר המיטות אינה אפשרית כחלק מסדר היום בתקופה זו, גם התכרבלות משותפת, חיבוק, מסג' ואחיזת ידיים יעזרו לכם לשמור על הקשר החזק והבריא ביניכם.